vineri, martie 24

TE VĂD (URELT ÎN TĂCERE #2) DE MARINA NEAGU







„Realitatea nu e împărțită în alb și negru. Există și nuanțe de gri, mai ales când această realitate este atât de întortocheată.”
Marina Neagu





  Încă de când am terminat de citit primul volum al seriei „Urlet în tăcere” de Marina Neagu (despre care am scris aici), așteptam cu înfrigurare continuarea poveștii dintre Sara și Markus. De cum am ajuns în posesia celui de al doilea volum al seriei – „Te văd!” (care m-a cucerit încă de la prima vedere, are o copertă extraordinară), m-am aruncat direct în vârtejul poveștii și nu am mai reușit să las deloc cartea din mână până la ultima pagină. Romanul este waw, este mult mai mult decât m-aș fi putut aștepta și da, recunosc, Marina Neagu a devenit una dintre scriitoarele mele preferate. Are un stil atât de complex, creează personaje atât de bine conturate și te ajută să pătrunzi în lumi trecute și prezente cu o asemenea abilitate încât ai impresia că urmărești un film, că scenele apar direct în fața ochilor tăi și că trebuie neapărat să te implici într-un fel, în orice fel, în acțiunea prezentată. Aș spune că am devorat romanul până la ultimă pagină, dar cred că, mai degrabă, el a reușit să mă devoreze pe interior prin toate sentimentele pe care le-a creat în sufletul meu, pagină după pagină.
„Te văd” aduce în prim-plan „vise scăpate de sub control, coșmaruri care atacă, spectre de care te lovești pe stradă”, într-un cuvânt, un haos general, care afectează omenirea mai mult decât și-ar fi dorit cineva. La toate acestea, se adaugă povești dacice mitologice, întoarceri spectaculoase în timp, schimburi și preluări de identități, zeități scăpate de sub control, abilitatea de a oferi viața și moartea și aflarea unui secret: Sara este „cea pe care fiecare generație ce a urmat Sarulei a așteptat-o să apară”.
Romanul aduce în discuție lupta cu propriul sine, cu propriile emoții și trăiri intense, ajutându-ne să înțelegem că adevăratele iubiri trec prin cele mai mari încercări și suferințe, dar că, într-un final, merită să lupți pentru ele, deoarece inima și ochii sunt orbi înainte de a simți primii fiori ai dragostei:
„(…) trebuie să înțelegi că cele mai frumoase povești de dragoste se nasc din inimile rănite. Din acele inimi ce au cunoscut durerea, dar care au refuzat să îi cedeze. Au învățat din ea, au încercat apoi să se vindece și au mers mai departe, luptând pentru ceea ce doresc.”

Regăsim în acest nou volum o Sara afectată de trădarea lui Markus, rănită de faptul că el doar a folosit-o pentru a o aduce la viață pe cea considerată iubirea vieții lui, Sarula, dar, cu toate acestea, nu este o Sara învinsă, ci una care alege să fie puternică, să se ridice de la pământ și să încerce să își continue viața de acolo de unde o întrerupsese apariția lui Markus și a protectorilor viselor, Damian și Luci:
„Suferința trădării era bine ascunsă ți în plină transformare. Cu fiecare clipă ce trecea, închisoarea în care eram prizonieră începea să se întărească, iar durerea devenea ca o armură.”
Încearcă să se elibereze de durerea pe care o simte povestindu-i mătușii sale, Laura, toate aventurile prin care trecuse, tot ceea ce avusese de îndurat, însă, va constata cu uimire că mătușa și mama sa îi ascunseseră unele chestiuni importante: ele erau urmașe ale Sarulei, având anumite abilități transmise din generație în generație. Aceste abilități se transmiteau între surorile gemene și dispăreau în momentul morții uneia dintre ele, așa cum era cazul ei și al Lianei, fiica ei care își pierduse geamăna. Era ciudat că Sara avea aceste puteri, ținând cont de faptul că nu provenea din gemeni, însă, Laura ajunge la concluzia că nepoata sa este împlinirea profeției din trecut. Nu reușește să îi spună mai multe, pentru că ar fi fost periculos pentru ea, Sara și Liana, însă îi cere un singur lucru: să nu se încreadă în nimeni în afară de propria intuiție și de propriile instincte:
„Sara! Nu trebuie să ai încredere în nimeni. Mă înțelegi? În nimeni (…) Ai încredere doar în chemarea din sufletul tău. Recunoaște-o când va fi momentul și crede în ea.”

Însă, ca și în primul volum, când primise avertismentul de a nu merge acasă, Sara alege să treacă peste acesta și să se încreadă în prietenii pe care îi avea în jurul său: Damian, Luci și Cesca. Surprinde anumite frânturi de conversație între aceștia, dar alege să meargă pe propriul drum. Încearcă să stea departe de lumea supranaturală, să reia mici proiecte de voluntariat, să meargă la cursuri, dar, de fiecare dată, supranaturalul o urmărește peste tot, irumpe în real și aproape o stoarce de vlagă. E supusă la fel de fel de atacuri diferite, coșmarurile apar mereu, are un fel de halucinații sau, ceea ce consideră ea, niște premoniții legate de persoanele din jur. Nu mai știe ce este real și ce nu. Nicăieri nu se simte în siguranță și pare să nici nu fie. Nu prea are momente de respiro, în care să se poată gândi concret la ceva. Singurul gând constant rămâne Markus, cel pe care îl simte aproape de sufletul său, în ciuda faptului că încă este rănită de alegerile lui. Orice ar face, pașii o duc spre el, aflând lucruri din trecutul acestuia ce o determină să aibă cu totul alte perspective, simte nevoia să trăiască această iubire indiferent de consecințe:
„Poate că viața mea îmi păruse ireală, o fantezie. Dar să trăiești nu înseamnă oare să simți? Iar eu simțisem. Încercasem, în scurta mea viață, durere, dezamăgire, suferință...”

Mai multe nu vă spun, va trebui să descoperiți singuri firele narative minunate, care vă vor face să vă sară inima din piept, să vă facă să strigați mereu la Sara să aibă grijă. Vă spun doar că vor fi multe răsturnări de situație, că nimic nu este ceea ce pare și că aparențele conduc la cele mai multe confuzii și la foarte multă dezordine.

„Te văd!” este un roman care mi-a plăcut la nebunie, care a primit cinci stele pe goodreads (asta doar pentru că nu există mai multe), care mi-a făcut pielea de găină și inima să o ia la trap în multe locuri, care m-a ținut trează și cu simțurile active până la ultima pagină.

4 comentarii:

  1. Ce curioasă mă faci! Sunt sigura ca este foarte bună, Marina scrie fenomenal. 😍😍😍

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Și romanul e fenomenal... Am stat trează până la 1 și ceva, până s-au închis efectiv ochii... Nu l-am putut lăsa din mână...

      Ștergere
  2. Mă faci curioasa sa cumpăr si eu volumul 2!

    RăspundețiȘtergere

Vizitatorii blogului


website hit counter